Jakie wybrać siodełko i jak ustawić?

Po wielogodzinnym treningu na rowerze, czasem nawet po krótkiej przejażdżce rowerem odczuwamy dyskomfort. Często dokuczają nam obtarcia i odparzenia, które powodują ból i perfekcyjnie zniechęcają do kolejnych wyjazdów na trasę… Jak temu zaradzić? Pierwszą podstawową zasadą jest dobór odpowiedniego siodełka!

To właśnie pośladki spoczywające na siodełku najbardziej narażone są na odczuwanie nierówności terenu. Odpowiednio dobrane i prawidłowo ustawione zapewnia nam przyjemność jazdy i komfort.
Jest to sprawa dosyć indywidualna (różnice w budowie i rozstawie kości miednicy).

1. DOBÓR SZEROKOŚCI: (z reguły mężczyźni mają węższe siodła niż kobiety – wynika to z różnic budowy anatomicznej).

* SZEROKIE (tzw. Kanapy) – do rowerów miejskich (krótkie przejazdy); często posiadają dodatkowe wkładki żelowe i sprężyny; ich kształt nadaje plecom wyprostowaną pozycję; niepolecane na dłuższe przejazdy (brak przewiewu – pocimy się, odparzenia, odciski, obtarcia)
* WĄSKIE (tzw. Wyścigowe) – głównie do rowerów szosowych; są lekkie, twarde i z cienkiej wyściółki – mała powierzchnia styku pupy z siodełkiem (minimalizuje ryzyko odparzeń i obtarć); zazwyczaj twarde (często z karbonowego włókna); mając takie siodełko powinniśmy jeździć w specjalnej odzieży (spodenki kolarskie z wkładką); 
* ŚREDNIE – występują głównie w rowerach górskich; nie ma potrzeby jeżdżenia w specjalnej odzieży; wyposażone w dodatkowe sprężyny (dodatkowa amortyzacja wstrząsów); polecane na wyjazdy terenowe

2. TWORZYWO: czyli materiał wykonania.

– ŻELOWE = łagodzi dyskomfort „wgniatania się w siodło”; polecane do rowerów miejskich na krótkie przejazdy
– PLASTIKOWE = mały komfort; wysokie ryzyko odparzeń
– SKÓRZANE = dopasowują się do kształtu pośladków; wygodne;  przepuszczają parę wodną i powietrze

*  Miękkie siodełka polecane na krótkie wycieczki; na długich treningach pośladki zapadają się – zwiększa się tarcie, ból

* Siodełka dla zawodników: zwykle długie i wąskie (rozmach w możliwości doboru pozycji – przesunięcia w poziomie w zależności do rodzaju terenu – po płaskim siedzimy głównie na tylnej części siodła, na podjazdach z przodu (większa siła nacisku na pedał)

Jak odpowiednio ustawić siodełko?

1. Wysokość:

Zakładamy buty do jazdy; ustawiamy korbę tak, by była ustawiona równolegle do rury podsiodłowej w ramie; siadamy na siodło; kładziemy piętę na pedał; noga powinna być wyprostowana w kolanie (swobodnie).

siodelkorower

2. Odległość od ramy (ustawienie w poziomie):

Ustawiamy odległość siodełka od kierownicy; (w butach do jazdy) siadamy na siodełko (najlepiej blisko ściany – podpieramy się bokiem); korby ustawiamy w położeniu poziomu; w tym położeniu linia poprowadzona pionowo od czubka kolana powinna przecinać środek pedała (najlepiej by ktoś ocenił to z boku);

3. Kąt nachylenia:

Ustawienie siodełka tak, by było idealnie poziomo (nachylenie czubka lekko do góry może powodować zbyt duży nacisk przedniej części miednicy i ból w tych okolicach; nachylenie czubka do dołu może powodować, że w czasie jazdy będziemy się zsuwać z siodła i w rezultacie niewygodę)

Mając odpowiednio dobrane i ustawione siodło nie pozostaje nic innego, jak tylko wsiąść i pędzić!

Autor: Milena Faryn

Dodaj komentarz