Jaki wybrać błotnik rowerowy?

Niestety nadeszła już jesień, a z nią pogoda niezbyt lubiana przez środowisko rowerzystów. Szybko zapadający zmrok, niskie temperatury i opady deszczu. Warto więc przygotować cieplejszą odzież i odpowiednio wyposażyć swój rower. Jednym z przydatnych elementów w tym okresie jest błotnik rowerowy, który niestety jak dla mnie niezbyt atrakcyjnie wygląda przy rowerze.

Faktycznie, błotnik rowerowy szpeci design naszego roweru, ale też jest nieodłącznym elementem wyposażenia roweru podczas paskudnej pogody. Chroni przed zachlapaniem nasze plecy, pośladki, stopy oraz zapobiega tworzeniu się tzw. fontanny podczas jazdy. Przemoczenie naszego ubrania jest bardzo nieprzyjemne i niebezpieczne dla naszego zdrowia, które może doprowadzić do wychłodzenia, a nawet i przeziębienia.

Rodzaje błotników

Na rynku znajdziemy wiele rodzajów błotników rowerowych, których ceny zaczynają się nawet od 15 zł za komplet. Zastanawiam się jednak, jak taki latawiec da się przymocować do roweru i jak długo utrzyma się on przy nim. Całe szczęście producenci przygotowali dla nas całą gamę błotników, przeznaczone do różnych typów rowerów. Na rynku znajdziemy błotniki, które zostały podzielone ze względu na rozmiar koła, mocowanie i styl jazdy.

Do rowerów miejskich i turystycznych możemy nabyć błotniki zarówno plastikowe jak i metalowe. Te drugie będą z pewnością droższe, lecz na pewno bardziej sztywne. Mocowane one są do tylnych widełek i przedniego widelca oraz wyposażone są w dodatkowe mocowania do zacisków koła, dzięki czemu są bardziej odporne na latanie w bok. Błotniki takie osłaniają większą część koła, dzięki czemu wyłapują wodę w większym stopniu niż pozostałe typy.

suspension-fork-236911_1920

W rowerach górskich mocowanie błotników jest już bardziej utrudnione ze względu na brak specjalnych otworów montażowych pod błotnik. Większość modeli wykonana jest z plastiku aby zmniejszyć wagę chlapacza. Przednie błotniki mocowane są pod koronę widelca dzięki specjalnemu elementowi rozporowemu. Takie rozwiązanie pozwala również na odpięcie samego błotnika w celu np. umycia. Istnieje również rodzaj błotnika mocowanego do ramy za pomocą opasek zaciskowych. Są one jednak znacznie mniejsze, co wiążę się z gorszą ochroną naszego ciała przed wodą. Błotniki tylne są najczęściej mocowane do sztycy siodełka. Sprawia to, że chlapacz jest stabilny, lecz im jest dłuższy, tym stabilność ta niestety maleje.

Błotniki są bardzo ważnym wyposażeniem naszego roweru podczas panujących złych warunków pogodowych. Może i faktycznie niezbyt ładnie wyglądają, lecz pełnią bardzo ważną funkcję. Warto więc zainwestować kilkadziesiąt złotych i zakupić komplet błotników na jesień.

Wybierz błotnik dla siebie!

  • Błotnik Authot X-Bow, cena za komplet: 84 zł, dostępność: www.velo.pl

blotniki_x-bow

  • Błotnik Kross Crow, cena: 44,99 zł, dostępność: www.kross.pl

kross-crow

  • Błotnik Kellys Shield F, cena 34,90 zł, dostępność: www.kellysbike.com/PL

kellys-shield-f

Dodaj komentarz