Jak dbać o amortyzatory w rowerze? Praktyczne porady

Amortyzatory rowerowe są jednym z najważniejszych elementów, które wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy na rowerze. Dlatego ważne jest, aby regularnie je serwisować i utrzymywać w dobrym stanie. W tym artykule przedstawimy praktyczne porady, jak dbać i serwisować amortyzatory rowerowe, aby cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą.

Dlaczego należy serwisować amortyzatory rowerowe?

Serwisowanie amortyzatorów rowerowych jest ważne z kilku powodów:

  • Poprawiają komfort jazdy: amortyzatory absorbują wstrząsy, które przenoszą się z podłoża na rower i umożliwiają płynną jazdę nawet po dużych nierównościach terenu.
  • Zwiększają bezpieczeństwo: Dobrze działające amortyzatory pozwolą uniknąć wypadków i skrępowanych sytuacji na drodze, gdyż zapobiegają utracie trakcji.
  • Utrzymują właściwą geometrię: amortyzatory pomagają utrzymać właściwą geometrię roweru, co wpływa na jego stabilność i przyczepność.
  • Wydłużają żywotność roweru: regularne serwisowanie amortyzatorów pozwala utrzymać je w dobrym stanie, co wpływa na dłuższą żywotność samego roweru i użytkownika ?

Kiedy należy serwisować amortyzatory i dampery rowerowe?

Częstotliwość serwisowania amortyzatorów zależy od intensywności użytkowania i warunków, w jakich rower jest używany. Ogólnie rzecz biorąc, amortyzatory powinno się serwisować co 150 godzin jazdy lub co roku, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze. Jeśli intensywnie używasz roweru w trudnych warunkach, należy je serwisować częściej, nawet co 50 godzin jazdy. Obfite deszcze, błoto czy pył znacznie skracają interwały serwisowe. Jeśli używasz roweru rzadko i na łagodnym terenie, możesz je serwisować rzadziej, ale raz w roku zaleca się przynajmniej podstawowy przegląd. Serwisant już zdecyduje czy powinniśmy wykonać pełny serwis. 

Czynności jakie możesz wykonać samemu

  1. Po każdej jeździe lub zaraz po niej. Czyszczenie zewnętrzne górnych goleni (tłok jeśli jest to damper), następnie wytarcie do sucha ścierką/ręcznikiem papierowym. Warto też spojrzeć czy nie ma wycieków spod uszczelek kurzowych. Szczególnie w amortyzatorach gdzie jest wykorzystywany olej. 
  2. Regularnie np. co 4 jazdę. Weryfikacja pracy amortyzatora, czy działa płynnie, wszystkie regulacje działają jak należy. Nie ma luzów na goleniach, nic nie stuka. 
  3. Po rekomendowanych godzinach przebiegu np. 125h w przypadku FOXów powinniśmy wykonać pełny serwis amortyzatora.

Nie będziemy opisywać etapów serwisu, bo każdy amortyzator różni się podzespołami i procedurami. Ale możemy przyjąć listę kroków, która zawsze będzie uwzględniać: demontaż amortyzatora, demontaż goleni dolnych, wyjęcie uszczelek kurzowych i gąbek olejowych, czyszczenie, demontaż komory powietrznej i tłumika, serwis tych elementów. Poskładanie wszystkiego ponownie z nowymi oringami, smarami i olejami. 

Najczęściej padające pytania o serwisowanie amortyzatorów

1. Czy mogę samodzielnie serwisować amortyzator rowerowy?

Tak, możesz samodzielnie serwisować amortyzator rowerowy, ale wymaga to pewnej wiedzy i doświadczenia. Lepsi producenci jak np. FOX, Rock Shox udostępniają dokładne manuale serwisowe. Gdzie krok po korku są pokazane kolejne czynności jakie należy wykonać. W razie wątpliwości lepiej skontaktować się z sklepem rowerowym gdzie zajmują się serwisem amortyzatorów

2. Czy istnieją jakieś specjalne narzędzia potrzebne do serwisowania amortyzatorów rowerowych?

Tak, do serwisowania amortyzatorów potrzebne są specjalistyczne narzędzia, takie jak klucze do odkręcania topcupów, rozkręcania shaftów i wszelakich śrub, chemia do czyszczenia, dedykowane oleje o różnej gęstości i smary. Dodatkowo zestawy serwisowe zawierające oringi, ślizgi, śruby, itp. Warto zainwestować lub chociaż pożyczyć narzędzia jeśli planujemy sami wykonać serwis, ponieważ umożliwiają one dokładniejsze i bezpieczniejsze serwisowanie amortyzatorów. Wracając jeszcze do pkt.1, producent udostępnia manuale serwisowe, gdzie na początku dokumentu mamy listę potrzebnych narzędzi, smarów i olejów. 

3. Czy serwisowanie amortyzatora rowerowego jest drogie?

Koszt serwisowania amortyzatora lub dampera zależy od wielu czynników, takich jak klasa amortyzatora, rodzaj amortyzatora, stopień zużycia i rodzaj wymaganych napraw jeśli pojawią się. Koszt może się wahać od 150 zł do nawet 1400 zł. Warto jednak zainwestować w regularne serwisowanie amortyzatora, ponieważ pozwala to utrzymać niski koszt kolejnych serwisów. Jeśli amortyzator będzie za bardzo wyeksploatowany to koszty wzrastają lawinowo. A czasami dalsza naprawa traci sens.