Test roweru miejskiego SimplyCity napędzanego paskiem zębatym

Do naszej redakcji trafił rower miejski marki SimplyCity, w którym tradycyjny łańcuch został zastąpiony paskami zębatymi Gates Carbon Drive. Powstaniu rowerów SimplyCity przyświecał jeden cel – miały być proste, bezobsługowe i stylowe. A jak wyszło? O tym poniżej.

Przez ostatnie dwa tygodnie mieliśmy przyjemność testować rower marki SimplyCity. Jak na każdy test przystało, przedstawimy zalety produktu jak i wady.

Pierwsze wrażenia

Po rozpakowaniu pudełka i złożeniu roweru ujrzeliśmy prosty i przyjemny dla oka typowy miejski rower. Warto jednak na wstępie wspomnieć o zabezpieczeniu roweru przez producenta do wysyłki oraz procesie składania roweru z wyciągniętego pudełka. Producent bardzo starannie i odpowiednio zabezpieczył rower na czas podróży do naszej redakcji. Każdy z Was na pewno doceni fakt, ze złożenie roweru nie będzie przyskwarzać problemów. Odpowiednie części dokładnie zabezpieczone, kilka śrubek do skręcenia, założenie przedniego koła na widelec i już możemy cieszyć się jazdą.

IS_IMAG0762

Prezentowany rower jest w wersji męskiej, koloru czarnego. Jego waga wynosi  zaledwie 11 kg. Zniesienie go po schodach z mieszkania nie będzie żadnym problemem. Pierwszą uwagę przykuwa oczywiście napęd, gdzie zamiast klasycznego łańcucha widzimy pasek zębaty Gates Carbon Drive w kolorze czarno-niebieskim, który na pewno wyróżnia się na tle roweru. Paski zębate są nowością na polskim rynku, o których mało kto jeszcze słyszał.

Specyfikacja techniczna

Zanim jeszcze jednak opowiem Wam jak jeździło nam się przez te dwa tygodnie na rowerze SimplyCity przedstawię dokładną specyfikację roweru.

Rama stal Reynold 520
Widelec stal cr-mo
Obręcze aluminium podwójny stop
Przednia piasta stal cr-mo
Tylna piasta 3 biegowe Shimano Nexus
Szprychy stal nierdzewna
Manetka biegów twist grip 3-speed
Przednia tarcza Gates Carbon Drive 46T
Tylna zębatka Gates Carbon Drive 24T
Pedały klasyczne
Suport uszczelnione łożyska
Pasek Gates Carbon Drive 113T
Siodło DDK black
Wspornik kierownicy stal cr-mo
Kierownica klasyczna stalowa
Headset 1″ Threadless
Opony 700 x 35C lub 700 x 25C
Waga 11 kg

Pasek zębaty – hit czy kicz?

O paskach zębatych słyszeliśmy jakiś czas temu, lecz do dnia dzisiejszego nie mieliśmy z tym wynalazkiem do czynienia. Producent zastąpił stary i sprawdzony łańcuch rozwiązaniem podobnym wykorzystywanym w samochodach lub innego rodzaju mechanizmów przekładniowych paska klinowego. Tu jednak nie mamy do czynienia z paskiem klinowym lecz zębatym. Przyjrzyjmy się więc dokładnym wadom i zaletom takiego rozwiązania.

W prezentowanym modelu roweru założono karbonowy pasek zębaty Gates Carbon Drive 113T w kolorze czarnym z niebieskim akcentem, który subtelnie wyróżnia rower SimplyCity spośród innych rowerów.

IS_IMAG0766

Zalety

W pierwszej części weźmy pod uwagę wagę paska. Jest on na pewno lżejszy od klasycznych łańcuchów oraz nie ma potrzeby smarowania go. Jest odporny na rozciąganie i bardzo wytrzymały. Kolejną zaletą jest hałas, a właściwie jego brak. Uwierzcie mi, że jeżdżąc na tym rowerze na pewno zauważycie różnice od typowego roweru z łańcuchem. A teraz najważniejsze – zawsze czysta nogawka! Jak powiedziałem wcześniej, paska nie smarujemy, jest on zawsze czysty od smarów, więc jeżdżąc w długich spodniach nigdy nie zabrudzimy sobie nogawki spodni. Idealne rozwiązanie dla osób dojeżdżających rowerem do pracy czy szkoły.

IS_IMAG0768

Wady

Niestety znajdziemy też wady w zastosowaniu paska zębatego. Ale jak dobrze wszyscy wiecie, nie ma rzeczy idealnych. Pierwszą istotną sprawą jest fakt, iż paska nie da się założyć do zwykłej ramy. Pasek zębaty nie jest rozdzielny, tworzy jedną całość. Zmusza to do zastosowania dzielonej ramy, co zwiększa prawdopodobieństwo jej uszkodzenia. Pamiętajmy jednak, to tylko rower miejski. W tym przypadku, nie uznaję tego za tak wielką wadę. Przecież tym rowerem nie będziemy się ścigać. Jak wspomniałem pasek ma jednolitą budowę, przy jego uszkodzeniu na da się go złączyć. Nadaję się do kosza. Paski te jednak są bardzo trwałe i odporne na rozciąganie, jednak ciężko to stwierdzić w tym przypadku po dwóch tygodniach jazdy. Niemożliwe jest również zastosowanie tradycyjnej przerzutki z wykorzystaniem paska zębatego. W prezentowanym rowerze zastosowane przerzutkę trzy-biegową  w piaście Shimano Nexus.

IS_IMAG0765

Elegancja i komfort

Jeżdżąc rowerem miejskim praktycznie cały czas siedzimy, dlatego też siodełko stanowi tu bardzo ważny element. W prezentowanym rowerze zastosowano siodełko DDK w kolorze czarnym, które po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów zapewniało nam komfort i wygodę. Jak dla mnie ma odpowiednią twardość i szerokość.

Gięta kierownica to główna cecha roweru miejskiego, która zapewnia nam komfort jazdy oraz elegancki wygląd. Zamontowane chwyty są szerokie, ergonomiczne i bardzo wygodnie się je trzyma. Wykonane są z gumy, jednak nie pozostawiają niemiłego zapachu na dłoniach i umocowane są tak, że ani razu nie przekręciły się na kierownicy.

W rowerze zastosowano hamulec nożny (torpedo). To bardzo znany i popularny (a przez to intuicyjny) hamulec. Dzięki niemu nie potrzebujesz tylu linek i dwóch manetek hamulca na kierownicy. Z przodu założono hamulec szczękowy Tektro R539.

IS_IMAG0767

Podsumowanie

Pasek zębaty w rowerze to na razie rzadki widok na ulicy. Kusi jednak swoją oryginalnością, wagą oraz cichą pracą. Prezentowany rower SimplyCity zachwyca swoją prostotą i jakością. Skierowany jest do osób, które chcą wsiąść na rower i nie martwić się, czy łańcuch jest nasmarowany, a przerzutka dobrze wyregulowana. Rowery SimplyCity dostępne są w kolorach, które nigdy nie wyjdą z mody: czarny i biały. Cena roweru wynosi 2999 zł. Strona producenta: www.simplycitybikes.com.

Dodaj komentarz