Serwis pedałów SHIMANO XT (PD-M780)

Pedały podobnie jak piasty, suporty czy stery oparte są na łożyskach (kulkowych bądź maszynowych) i tulejach ślizgowych. Każdy z nas chce, aby jego sprzęt działał jak najlepiej i nigdy nie zawiódł. W tym celu należy go regularnie czyścić i smarować.

Poniżej relacja z przeglądu technicznego pedałów Shimano XT przypiętych do mojego roweru. Myślę że opis będzie pasował również do innych modeli opartych na łożyskach kulkowych.

  • Zaczynamy od przygotowania narzędzi, w moim wypadku: klucze płaskie 7, 10 i 17, klucz imbusowy 8 oraz strzykawka ze smarem (najlepiej Dura Ace).
Zestaw narzędzi.
Zestaw narzędzi.
  • Trzymając korpus, kluczem płaskim (17) odkręcamy tuleję mocującą oś. Kiedy pedał jest zapieczony przydatne staje się imadło.
2
Wykręcamy oś.
  • Patrząc na oś widać dwie nakrętki. To właśnie one unieruchamiają łożyska i trzymają wszystko w „kupie”. Należy je odkręcić, w tym celu wewnętrzną przytrzymujemy kluczem (10) a zewnętrzną odkręcamy (7-demką).
Korpus i oś.
Korpus i oś.
Rozkręcanie nakrętek
Rozkręcanie nakrętek.
  • Przed nami rozebrana oś pedału. Wszystkie elementy czyścimy szmatką . Uważajmy aby nie pogubić kulek (24szt) ich znalezienie jest nie lada wyzwaniem 🙂
Części składowe.
Części składowe.
  • Teraz należy wszystko złożyć z powrotem. Zaczynamy od uszczelki, następnie plastikowa nakładka i tuleja mocująca oś w korpusie.
6
Zakładamy uszczelkę.
7
Zakładamy plastikową „tulejkę”.
8
Zakładamy tuleję mocującą.
  • Teraz trudniejsza część układanki, stawiamy pedał pionowo i układamy kulki (12 szt) na tulei mocującej. Na kulki jak i brzeg tulei należy nanieść niewielką ilość smaru (niezastąpiona staje się strzykawka).
Układamy kulki na tulei.
Układamy kulki na tulei.
  • Kolejny etap to nałożenie stalowego „cylinderka”, pamiętajmy aby zrobić to właściwą stroną. Górną bieżnie „cylinderka” smarujemy smarem i układamy kulki (12 szt).
10
Zakładamy „cylinderek”.
11
Ponownie układamy kulki.
  • Teraz pozostaje nakręcić nakrętki i wyregulować łożyska. Pamiętajmy wszystko powinno się kręcić „gładko”, bez wyczuwalnych luzów.
12
Skręcamy wszystko z wyczuciem dodając odrobinę smaru na gwint.
  • Ostatni etap to montaż osi w korpusie.

Dodaj komentarz