Pedały podobnie jak piasty, suporty czy stery oparte są na łożyskach (kulkowych bądź maszynowych) i tulejach ślizgowych. Każdy z nas chce, aby jego sprzęt działał jak najlepiej i nigdy nie zawiódł. W tym celu należy go regularnie czyścić i smarować.
Poniżej relacja z przeglądu technicznego pedałów Shimano XT przypiętych do mojego roweru. Myślę że opis będzie pasował również do innych modeli opartych na łożyskach kulkowych.
- Zaczynamy od przygotowania narzędzi, w moim wypadku: klucze płaskie 7, 10 i 17, klucz imbusowy 8 oraz strzykawka ze smarem (najlepiej Dura Ace).
![Zestaw narzędzi.](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/1.jpg)
- Trzymając korpus, kluczem płaskim (17) odkręcamy tuleję mocującą oś. Kiedy pedał jest zapieczony przydatne staje się imadło.
![2](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/2.jpg)
- Patrząc na oś widać dwie nakrętki. To właśnie one unieruchamiają łożyska i trzymają wszystko w „kupie”. Należy je odkręcić, w tym celu wewnętrzną przytrzymujemy kluczem (10) a zewnętrzną odkręcamy (7-demką).
![Korpus i oś.](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/3.jpg)
![Rozkręcanie nakrętek](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/4.jpg)
- Przed nami rozebrana oś pedału. Wszystkie elementy czyścimy szmatką . Uważajmy aby nie pogubić kulek (24szt) ich znalezienie jest nie lada wyzwaniem 🙂
![Części składowe.](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/5.jpg)
- Teraz należy wszystko złożyć z powrotem. Zaczynamy od uszczelki, następnie plastikowa nakładka i tuleja mocująca oś w korpusie.
![6](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/6.jpg)
![7](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/7.jpg)
![8](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/8.jpg)
- Teraz trudniejsza część układanki, stawiamy pedał pionowo i układamy kulki (12 szt) na tulei mocującej. Na kulki jak i brzeg tulei należy nanieść niewielką ilość smaru (niezastąpiona staje się strzykawka).
![Układamy kulki na tulei.](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/9.jpg)
- Kolejny etap to nałożenie stalowego „cylinderka”, pamiętajmy aby zrobić to właściwą stroną. Górną bieżnie „cylinderka” smarujemy smarem i układamy kulki (12 szt).
![10](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/10.jpg)
![11](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/11.jpg)
- Teraz pozostaje nakręcić nakrętki i wyregulować łożyska. Pamiętajmy wszystko powinno się kręcić „gładko”, bez wyczuwalnych luzów.
![12](https://bikepress.pl/wp-content/uploads/2015/03/12.jpg)
- Ostatni etap to montaż osi w korpusie.