Opony diagonalne i radialne w ciągnikach rolniczych

Opony to jeden z ważniejszych elementów pojazdu, który odpowiada za bezpieczeństwo kierowcy oraz pozostałych uczestników ruchu. Ten produkt powinien zostać starannie dobrany, przez co posłuży dłużej i zapewni dobrą przyczepność pojazdu na każdej powierzchni, to niezwykle istotne zimą oraz podczas jazdy w deszczu. Typ opony ma też szczególne znacznie w przypadku ciągników rolniczych. Wśród opon używanych w maszynach rolniczych wyróżnia się opony diagonalne oraz radialne. Czym różnią się te dwa typy opon?

Opony radialne a diagonale — najważniejsze różnice

Różnica pomiędzy tymi dwoma typami opon polega głównie na ich budowie. Opony diagonale inaczej nazywane są konwencjonalnymi lub krzyżowymi. Opona składa się z kilku warstw (minimum z dwóch), które ułożone są względem siebie ukośnie, co wpływa na jej specyfikę oraz zastosowanie. Specjalna budowa opony sprawia, że staje się ona mniej elastyczna w porównaniu do opony radialnej. Ten drugi typ ma włókna warstw ułożone względem siebie w sposób równoległy. Takie położenie powoduje, że opony są bardziej elastyczne i miękkie. Opona diagonala jest powszechna ze względu na niższy koszt jej wytworzenia, taki typ sprawdza się szczególne w ciągnikach rolniczych starszej generacji.

Najważniejsze cechy opony diagonalnej

Opony diagonalne są dość sztywne, przez co są dość bezwładne podczas jazdy, to odróżnia się od miękkich opon radialnych. Diagonalne ogumienie lepiej sprawdza się na nierównościach, dość dobrze je tłumi. Produkt charakteryzuje się sporą masą. Wybierając diagonalne opony, warto zwrócić uwagę na rodzaj maszyny, do której mają być dedykowane te elementy. Powinno się dobierać ogumienie, biorąc pod uwagę rozmiar oraz dopuszczalny tonaż dla danej opony. Uważa się, że ogumienie diagonalne jest dość popularne w rolnictwie, ponieważ jest doskonale dopasowane do starszych maszyn.

Gdzie używa się opon diagonalnych?

Opony konwencjonalne są stosowane w rolnictwie, ale świetnie sprawdzają się również w przyczepach oraz w ciągnikach, które przeznaczone są do użytku leśnego. To zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż opony radialne. Ogumienie krzyżowe jest sztywniejsze, dlatego dobrze sprawdza się na trudnych trasach, produkty cechują się dużą sztywnością ścian bocznych. Opony te są stosowane głównie w rolnictwie, raczej nie używa się ich w samochodach osobowych, czasem wybierane są do samochodów terenowych, które poruszają się po trudnych powierzchniach, gdzie opony są narażone na mechaniczne uszkodzenia od elementów, które wystają z podłoża.