Jak wybrać kask rowerowy?

[su_label type=”info”]Artykuł Sponsorowany[/su_label]

Pośród amatorów i pasjonatów kolarstwa po dziś dzień istnieje debata dotycząca konieczności (lub jej braku) używania kasku rowerowego. Zarówno jedna jak i druga opcja ma swoich zapalonych zwolenników – w tym miejscu jednak nie zamierzamy wchodzić w dyskusję; opowiadamy się bowiem całkowicie za tym, aby owe kaski nosić. Względów bezpieczeństwa nie powinno się podważać, zwłaszcza widząc zdjęcia potrzaskanych w trakcie rozmaitych kolizji kasków… Lepiej nie wyobrażać sobie co byłoby na takich zdjęciach gdyby dana osoba kasku nie założyła.

A zatem – wiemy już, że kask to podstawa. Teraz pozostaje pytanie jak taki kask rowerowy wybrać? Czym się kierować przy zakupie tego elementu wyposażenia? Czy warto wydawać fortunę na artykuły z najwyższej półki?

Przede wszystkim określ się jako rowerzysta i sprecyzuj na jaki styl jazdy potrzebujesz kasku. Jako amator szosy i szybkich treningów grupowych będziesz szukał czegoś relatywnie lekkiego, kompaktowego i w miarę aerodynamicznego. W przeciwieństwie do kasków do jazdy górskiej, Twój kask nie musi posiadać osłonki przed słońcem; lepiej postaw na dobrej jakości okulary. W przypadku szosy, od lat obserwuje się trend „im lżej tym szybciej” i może coś w tym jest, ale kilka gramów z pewnością nie sprawią, że będziesz 10km/h szybszy. Co więcej, „im lżej” oznacza również  „tym drożej”, dlatego też zobaczysz, że ceny bardzo lekkich kasków często są niemalże zaporowe. Nie oznacza to, że za mniejszą kwotę nie jesteś w stanie kupić czegoś porządnego, co zapewni Ci pełnię bezpieczeństwa. Wybierz produkt odpowiedni dla swojego budżetu, zapytaj fachowca w sklepie, powiedz na czym Ci najbardziej zależy, a na pewno znajdziesz coś dla siebie. Tańsze nie oznacza gorsze, a Ty przecież nie musisz mieć kasku takiego jak profesjonaliści, aby być bezpiecznym na drodze.

Jeżeli szukasz kasku na jazdę MTB, to wybierz ten, który będzie miał osłonkę przeciwsłoneczną – okulary mogą utrudniać widoczność na leśnych i zacienionych ścieżkach. Poza tym, kask do jazdy górskiej powinien być bardziej zabudowany (z tyłu i po bokach), gdyż ryzyko upadku jest większe w porównaniu do szosy. Waga samego kasku nie jest tutaj głównym kryterium wyboru – będzie to raczej komfort i ochrona Twojej głowy.

Jeszcze innym rodzajem kasków są te przeznaczone do triatlonu i do jazdy na czas. Tutaj najważniejszym czynnikiem jest aerodynamika. Kaski do tych dyscyplin wyglądają bardzo specyficznie, a ich celem jest stwarzanie jak najmniejszych oporów powietrza. Długie, o obłych smukłych kształtach, sprawią, że będziesz mógł zyskać kilka dodatkowych i cennych sekund podczas zawodów, do których szlifowałeś swoją formę przez ostatnich kilka miesięcy.

Również i do jazdy miejskiej warto zaopatrzyć się w odpowiedni kask. Owszem, w drodze do pracy możesz używać swojego kasku z szosy czy też z MTB, ale jeżeli zależy Ci na miejskim wyglądzie i dopasowaniu kasku do całego outfitu, to masz w czym wybierać. Oferta kasków dla commuterów jest dosyć szeroka; produkty charakteryzują się ciekawym i niepowtarzalnym stylem, często też mają dodatki, które zwiększają Twoją widoczność na ulicy (np. wbudowane światełka albo elementy odblaskowe).

Bez względu na to jakim typem rowerzysty jesteś, kask, na którego zakup się zdecydujesz powinien być odpowiednio dopasowany do Twojej głowy. Kask za duży lub za mały to kask bezużyteczny. Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy dany kask dobrze leży jest zasada „2V1”: 2 palce to przestrzeń, która powinna być pomiędzy Twoimi brwiami a kaskiem, „V” to kształt, jaki formować pod Twoim uchem winny paski do zapięcia, a 1 to 1 palec (nie więcej niż), na którego przestrzeń masz mieć pomiędzy brodą, a paskiem (kiedy zapięty).

Co więcej, kupując dany kask upewnij się u sprzedawcy, że produkt ten ma odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa (informacja ta znajduje się też na nalepce wewnątrz kasku). Miej też na uwadze, że podczas chłodniejszych dni warto by mieć na głowie cienką warstwę (buff, czapka), która ochroni Cię przed zimnem, dlatego też kask nie może być za ciasny kiedy go przymierzasz. I rzecz ostatnia – kiedy ocenisz już dany produkt i sprawdzisz go pod kątem wygody oraz ochrony, wybierz taki model, który będzie po prostu dobrze wyglądał. Koniec końców kask rowerowy to zakup na kilka sezonów, nie chcesz chyba mieć pamiątkowych zdjęć z treningów/zawodów w czymś, co Ci się zwyczajnie nie podoba.

Dodaj komentarz