Jaki wybrać bagażnik rowerowy do samochodu? - 1 2024

Jaki wybrać bagażnik rowerowy do samochodu?

W dzisiejszym poradniku podpowiemy, jak najlepiej i najbezpieczniej przewozić nasze rowery samochodem. Weźmiemy pod uwagę wygodę, koszty oraz bezpieczeństwo nasze oraz naszego jednośladu.

Istnieje kilka możliwości przewozu rowerów samochodem. Pierwszym najtańszym i zarazem najbardziej niewygodnym jest przewóz roweru w samochodzie. Często musimy zdjąć koła i złożyć siedzenia. Przewożenie w taki sposób jest niebezpieczne, rower może się uszkodzić, a miejsca w samochodzie pozostaje niewiele, nawet samochodach typu kombi. Jeżeli już decydujemy się na takie rozwiązanie, pamiętajcie aby bardzo dokładnie zabezpieczyć nasz rower. Nagłe hamowania, ostre zakręty czy zbyt duża prędkość może spowodować uszkodzenia przewożonych rowerów.

Obecnie producenci oferują nam wiele rodzajów bagażników rowerowych, które pasują do większości samochodów. Najbardziej popularne są bagażniki dachowe, bagażniki na hak oraz mocowane na klapę bagażnika.

Pierwszą istotną rzeczą jest ustalenie, jak często będziemy korzystać z bagażnika. Z własnego doświadczenia wiem, że lepiej jest dołożyć więcej pieniędzy, niż kupować jakieś badziewie, które samo się rozkręca i ma słabe zabezpieczenia. Planując dłuższe podróże warto pomyśleć o bagażniku, który będzie miał zamknięcie na kluczyk, w celu uniknięcia kradzieży.  Drugą istotną rzeczą jest typ naszego roweru oraz jego waga. Pamiętajcie, że każdy bagażnik ma dopuszczalną ładowność.

Bagażniki dachowe bardzo popularne

Najczęściej chyba spotykanymi bagażnikami rowerowymi są te na dach, ponieważ są najtańsze. Za jeden uchwyt musimy zapłacić powyżej 200 zł. Tych tańszych nie polecam – uchwyty trzymające ramę mogą rysować nam lakier, a do ich montażu często musimy skorzystać nawet z narzędzi, a jest to bardzo niewygodne. Przewóz rowerów na dachu samochodu nie jest zbyt komfortowy. Przy większych prędkościach i silniejszym wietrze słychać gwizdy i szum. Ustawienie rowerów na rynnach nie należy też do najprostszych czynności, zwłaszcza gdy nasze rowery są dosyć ciężkie. Potrzebna będzie wtedy pomoc drugiej osoby. Pamiętajcie też, że przewożąc rowery na dachu zwiększa się znacznie wysokość naszego pojazdu – będziemy musieli uważać wjeżdżając do parkingów podziemnych, garaży, a nawet jadąc między niskimi drzewami.

uchwyt-thule

Bagażniki montowane na hak holowniczy

Dobrym rozwiązaniem są uchwyty mocowane do haka holowniczego. Niezależnie od rodzaju samochodu, łatwo na nim ustawić swoje rowery, a co najważniejsze zwiększa się komfort naszej podróży. Nie słychać już gwizdów, a samochodem będziemy mogli wjechać już w każde miejsce.  Pamiętajcie, że rowery nie mogą zasłaniać rejestracji i świateł samochodu.

Taurus CarryOn
Taurus CarryOn

Najlepszym rozwiązaniem jest zakup platformy. Jej cena jest już najwyższa spośród wszystkich bagażników rowerowych, ale wygoda i bezpieczeństwo jest już na najwyższym poziomie. Bagażnik taki montuje się błyskawicznie, a przymocowanie do niego rowerów nie stanowi większego problemu. Nasze rowery są stabilne, bezpieczne i nie powodują wielkich oporów powietrza. Często platformy takie wyposażone są w miejsca na dodatkową tablicę rejestracyjną samochodu oraz światła samochodowe. Warto też wspomnieć o minusach tego typu bagażników, chodź tak naprawdę nie ma ich dużo. Rowery przewożone na platformie szybciej się brudzą, gdyż każdy brud z ulicy leci właśnie na nie. Zresztą posiadacze samochodów typu kombi coś o tym wiedzą.

Bagażniki na klapę auta

Innym rozwiązaniem są bagażniki mocowane na klapę auta. Jeżeli nie masz haka holowniczego, a montowanie rowerów na dachu jest niewygodne, to taki bagażnik jest dla Ciebie. Osobiście nie polecam tego typu bagażników na polskie drogi, ponieważ jadąc szybciej wszystko się tłucze, co skutkuje porysowaniem auta lub rowerów. Bagażniki mocowane na klapę nie są uniwersalne i muszą być dopasowane do posiadanego modelu samochodu.

Bagażniki trzymające rower za widelec

Są to najrzadziej spotykane typy bagażników rowerowych. Przystosowane są dla ram wykonanych z karbonu lub rowerów szosowych z delikatnymi ramami. Rower bez przedniego koła ustawiamy na dachu i mocujemy za widelec. Tylne koło spięte jest dodatkowo paskiem, a rower jest bardzo stabilny.

Dodaj komentarz