Rama roweru to jego serce i dusza: definiuje jego charakter, bezpieczeństwo i wygodę. Polska marka Kross projektuje własne ramy od ponad dekady, a każdą ramę poddaje intensywnym testom, zarówno w laboratorium, jak i w terenie.
Najnowszą kreacją od Krossa jest karbonowa rama typu hardtail – Level B+. We współpracy z Mają Włoszczowską (srebrną medalistką z Rio) oraz zawodnikami Kross Racing Team stworzono rower przeznaczony do rywalizowania na najtrudniejszych trasach. Ramę zbudowano z autorskiego kompozytu KROSS – karbon D84 Super Light, dzięki czemu zwiększono sztywność przy zachowaniu bardzo niskiej wagi: 970 gramów.
Proces tworzenia krok po kroku
Pierwsze wcielenie każdego roweru to szkic na pustej kartce papieru. Konstruktorzy rysują wiele wariantów, z których później wybierają najlepsze. Potem praca przenosi się w strefę cyfrową. Geometria ramy zostaje zaprojektowana z uwzględnieniem opinii zawodników Kross Racing Team. Dzięki wydrukowi 3D inżynierowie mogą sprawdzić każdy aspekt ramy przed stworzeniem pierwszego prototypu. Na tym etapie konstruktorzy i designerzy ściśle ze sobą współpracują, by zapewnić najlepsze wykonanie zarówno pod względem komfortu jazdy, jak i estetyki roweru. To również moment, kiedy wybrane są już wszystkie komponenty. Następnym krokiem jest stworzenie prototypów i testowanie. Testerzy oceniają sztywność ramy, stabilność, sterowność i pozycję na rowerze, dzięki której lepiej kontrolują kadencję.
Prototypy podlegają też intensywnym testom laboratoryjnym. Nawet jeśli nowa rama zdaje minimalne wymagania, konstruktorzy dokładają starań, by znaleźć granicę wytrzymałości materiału. Europejskie standardy (PN EN ISO 4210) określają wymagania w takich przypadkach: ramy muszą wytrzymać nacisk w kluczowych punktach przez 50 000 cykli. Karbonowa rama Level B+ przebiła ten wymóg sześciokrotnie – nie złamała się nawet po 300 000 cykli.
Finałem jest produkt wart olimpijskiego medalu – dostępny dla każdego ambitnego ridera, który potrzebuje prawdziwie mistrzowskiej maszyny.