Przez kolejne cztery lata za obsługę systemu Veturilo ponownie będzie odpowiadała spółka Nextbike Polska. W czwartek, 25 sierpnia podpisano umowę w tej sprawie. Z nowych rowerów i terminali będzie można korzystać już od 1 marca 2017 r.
– Cieszę się z tego, że przez cztery kolejne lata znów będziemy współpracowali z naszym sprawdzonym partnerem Nextbike Polska. W przyszłym roku Veturilo czekają poważne zmiany. Pojawi się 100 nowych wypożyczalni, w tym 10 z rowerami elektrycznymi i na ulice wyjedzie aż o 1500 rowerów więcej. Co ważne będą to zupełnie nowe rowery i terminale – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
Obecnie z rowerów miejskich korzysta już ponad 420 tysięcy osób, a rowery są wypożyczane średnio co 10 sekund. W ciągu 4 lat użytkownicy skorzystali z nich blisko 8 milionów razy. Aż dwie trzecie warszawiaków wysoko ocenia Veturilo. System działa od 2012 r. – dotychczasowa umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r.
– Czas, jaki upłynął od momentu uruchomienia Veturilo, to lata świetlne na płaszczyźnie rozwoju technologii. Warszawski Rower Publiczny był flagowym projektem i wzorem do naśladowania dla polskich i zagranicznych systemów – wizytowali go choćby goście z Barcelony, Budapesztu czy Madrytu. Cieszy nas również, że w dużej mierze sukces rowerów miejskich był inspiracją do myślenia i planowania car-sharingu. W przyszłym roku w Warszawie wykonamy prawdziwy skok technologiczny, zapewniając użytkownikom m.in. ekrany dotykowe, panele płatnicze, umożliwiające płatność kartą czy rozbudowaną aplikację mobilną. Veturilo będzie w ścisłej czołówce największych i najnowocześniejszych sieci wypożyczalni w Europie. Do tego dojdzie pierwsze w Polsce i jedno z pierwszych na świecie wdrożenie rowerów elektrycznych – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, operatora Veturilo. – Ostatnie lata zapewniły nam niezbędne doświadczenie, które jest bezcennym kapitałem w kontekście zarządzania tak zaawansowanym projektem – dodaje.
100 nowych stacji
Nowa umowa będzie obowiązywała na lata 2017-2020. Użytkowników czekają zmiany. Liczba stacji wzrośnie do 300, a rowerów do 4455.
Nowe wypożyczalnie staną przede wszystkim w Śródmieściu, Pradze i na Woli. Stacje będą tutaj rozmieszczone gęściej, średnio co ok. 200 m. Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku, odległość między nimi będzie wynosiła śr. ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi do dzielnic położonych dalej od centrum – m. in. na Białołękę, Bielany i Bemowo.
System będzie mógł zostać rozbudowany o kolejne stacje, oczywiście w miarę dostępnych środków (w tym z budżetów dzielnicowych).
Nowa aplikacja i rowery elektryczne
Nowinką będą rowery elektryczne. Pojawią się w 10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego. Rozwijana będzie sieć rowerków dziecięcych – 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower dla swojego dziecka pojawi się w pobliżu parków. Do 45 zwiększy się liczba dostępnych tandemów.
Rowery zostaną wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wyższą i wygodniejszą kierownicę dopasowaną do osób o większym wzroście, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Sztyca siodełka będzie wyposażona w podziałkę, pozwalającą dopasować wysokość do wzrostu. Na rowerze zostanie umieszczony również kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.
Nowy system będzie znacznie wygodniejszy dla użytkowników. Terminale będą wyposażone w nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych oraz w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak będzie miał diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.
Z nowych rowerów i stacji warszawiacy będą mogli korzystać już od 1 marca 2017 r.