Długi majowy weekend to doskonała okazja do wybrania się na rower. Warto wypróbować rower publiczny, który jest doskonałym środkiem codziennego transportu i rekreacji. Największy w Polsce operator, firma Nextbike Polska, udostępnia rowery już w ponad 60 miastach, w których mieszka ponad 8 milionów osób. Tylko w tym roku z rowerów Nextbike skorzystano już ponad 3 miliony razy.
Podstawowym celem systemów rowerów publicznych jest możliwość sprawnego przemieszczania się przy codziennych dojazdach. I rzeczywiście – w dni powszednie w godzinach porannych i popołudniowych notowanych jest najwięcej przejazdów. Prawdziwe rekordy padają jednak w weekendy, kiedy rowery wykorzystywane są przede wszystkim rekreacyjnie. Tak było np. w niedzielę, 7 kwietnia, kiedy z rowerów skorzystano 115 tysięcy razy. To średnio jedno wypożyczenie na sekundę przez całe 24 godziny!
„Ostatnie lata to prawdziwy boom rowerowy w Polsce. Systemy rowerów publicznych wzmacniają ten trend. Są one wykorzystywane na pierwszych i ostatnich kilometrach podróży w połączeniu z tradycyjnymi środkami transportu, takimi jak autobus czy tramwaj. Często to właśnie rower Nextbike jest pierwszym rowerem, na który wielu użytkowników wsiada po kilkunastu latach przerwy. I przekonują się, że to wygodny, szybki i tani sposób przemieszczania się po mieście” – mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.
Rosnący trend widać w liczbie wypożyczeń rowerów Nextbike. W tym sezonie skorzystano z nich już ponad 3 miliony razy. To o 500 tysięcy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rekordy popularności biją m.in. takie systemy jak warszawskie Veturiloczy Wrocławski Rower Miejski, ale też systemy nowe – w Zielonej Górze, Płocku, Chorzowie czy Trójmieście. We wszystkich systemach Nextbike w całej Polsce zarejestrowało się już niemal 2 miliony osób!
Zalety rowerów publicznych dostrzega też biznes. Z rowerów Nextbike można korzystać przy największych galeriach handlowych, sklepach, ale też w pobliżu zakładów pracy w kilkudziesięciu miastach. Ponad 100 stacji rowerowych jest finansowanych przez prywatne podmioty, które chcą w ten sposób ułatwić dojazd swoim klientom i pracownikom. Jak pokazują badania opublikowane przez Michael Page aż 85% pracowników dojeżdżających do pracy rowerem nie odczuwa rano stresu, osoby dojeżdżające do pracy rowerem są też bardziej zadowolone z równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, rzadziej się również spóźniają.
Rower międzymiastowy
Większość systemów rowerowych obejmuje jedno miasto. Są jednak też takie, które od początku integrują komunikacyjnie kilka samorządów. Białostocka Komunikacja Rowerowa obejmuje swym zasięgiem również Juchnowiec Kościelny i Choroszcz, Lubelski Rower Miejski można wypożyczyć również w Świdniku. System Rowerowe Łódzkie funkcjonuje w 10 miastach województwa, a pomorskie MEVO aż w 14 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Nextbike Polska jest operatorem 40 systemów, a z rowerów można korzystać aż w ponad 60 miastach!
Integrują się również poszczególne systemy rowerowe. Warszawskie Veturilo jest kompatybilne z systemami w Konstancinie-Jeziornie, Markach, Piasecznie i Michałowicach, Lubońskim Rowerem Miejskim można pojechać do Poznania, a dzięki współpracy Nextbike Polska z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią można na rowerach standardowych jeździć międzyKatowicami, Chorzowem, Sosnowcem, Tychami, Siemianowicami Śląskimi, a wkrótce również Zabrzem. Przez pierwsze trzy tygodnie z tej opcji skorzystano ponad 3 tysiące razy!
Nie-zwykłe rowery
Trzonem wszystkich systemów Nextbike są rowery standardowe, na których wygodnie i bezpiecznie może podróżować jedna osoba. Wybór jest jednak znacznie szerszy. Najmłodsze dzieci można – np. w Poznaniu – przewozić na rowerach z zamontowanym fotelikiem dziecięcym. Jeśli dzieci jest więcej, można skorzystać z roweru familijnego typu cargo, na którym dzięki wygodnym ławeczkom i pasom bezpieczeństwa bezpiecznie i wygodnie można przewieźć nawet czworo przedszkolaków. Takie rowery dostępne są m.in. w Zielonej Górze, Łodzi, Chorzowie i Katowicach. Nieco większe dzieci mogą jechać na rowerze dziecięcym, który można wypożyczyć na specjalnych stacjach m.in. w Warszawie i Lublinie. W systemach Nextbike można wypożyczyć również tandemy, rowery trójkołowe, a nawet rowery typu składak i handbike. Te ostatnie na specjalne zamówienie dostępne są we Wrocławiu.
Rekordy popularności biją również rowery elektryczne. Pierwsze pojawiły się w 2017 roku w Warszawie na stacjach rozmieszczonych na Powiślu i wzdłuż Traktu Królewskiego. W odróżnieniu od hulajnóg w rowerach elektrycznych silnik nie wyręcza kierującego, tylko wspomaga pedałowanie. Dzięki temu jazda na rowerze elektrycznym jest bezpieczna i mniej męcząca – rower elektryczny łatwiej przyspiesza i podjeżdża pod górę.
Pierwszy system w całości składający się z rowerów elektrycznych został w tym roku uruchomiony w Trójmieście. MEVO od razu zyskało wielką popularność – przez pierwszy miesiąc z 1224 rowerów skorzystano ponad 200 tysięcy razy.
Od czego zacząć?
Przed pierwszym wypożyczeniem należy zarejestrować się w systemie i zasilić konto na poczet przyszłych wypożyczeń. System wygeneruje wtedy kod PIN, który razem z numerem telefonu jest kluczem do systemu. Rowery można wypożyczyć za pomocą aplikacji mobilnych, a w większości systemów również kart zbliżeniowych lub terminali stacji wypożyczeń. Trwa to kilkanaście sekund. Co ważne, w większości systemów Nextbike w Polsce pierwsze 15-20 minut każdego wypożyczenia jest bezpłatne.