Kilka lat temu jazda w kasku wydawała się kiczowata, dziś wręcz na odwrót jazda bez kasku to wyraz kompletnego amatorstwa i braku wyobraźni. Kask to bowiem najważniejsze wyposażenie rowerzysty, bez względu na to czy masz zamiar jeździć na targ po warzywa czy ścigać się w peletonie. Jeśli więc jeszcze nie jesteś jego szczęśliwym posiadaczem, nie kuś dłużej losu chociażby dlatego, że głowę masz tylko jedną.
Jednak jaki ma być: drogi, tani, firmowy czy ten z półki z supermarketu… jak go odpowiednio dopasować? Przygotowaliśmy 10 podstawowych wskazówek, które pomogą w wyborze pełnowartościowego sprzętu:
- Zacznij od zmierzenia głowy – poprowadź centymetr przez środek czoła, nieco powyżej uszu, aż do środkowej części potylicy. Rozmiary kasków podawane są w centymetrach, jeśli Twój obwód głowy mieści się w granicach dwóch rozmiarów lepszym wyborem będzie raczej ten mniejszy.
- Musisz się namierzyć bo każdy człowiek ma cos takiego jak wewnętrzny kształt skorupy. Często jest tak, że upatrzyliśmy sobie jakiś model, bardzo się nam podoba, ma dobre recenzje, a po założeniu na głowę okazuje się, że jest po prostu niewygodny. Dlaczego? Bo jego kształt nie jest dopasowany do naszej czaszki. Nie istnieje bowiem jeden wzorzec kasku, jest ich kilkanaście – a do nich dopasowuje się konkretne modele danej marki. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli Twój kolega, z całego serca poleca Ci swój kask, bo sprawdzony, bo od dobrego producenta, bo podoba Ci się jego fenomenalny design mimo to musisz zmierzyć co najmniej kilka by wybrać ten najbardziej odpowiedni dla Ciebie
- Pamiętaj na jakim sprzęcie pedałujesz. Kask musi być dopasowany do odpowiedniej aktywności rowerowej. Ten przeznaczony do MTB to nie to samo co do kolarstwa szosowego. Krótko mówiąc, każda dyscyplina to inne potrzeby:
- do szosy możemy wybrać lżejszy i mniej zabudowany,
- bardziej ekstremalna jazda górska potrzebuje masywniejszej i trwalszej konstrukcji osłaniającej większą część głowy,
- miejski model wizualnie przypomina ten do MTB, jednak jest od niego dużo mniej opływowy,
- kaski do enduro będą charakteryzować się mniejszym zejściem na potylice.
- Wiedząc już jaki rozmiar i rodzaj zwróć uwagę na rozmieszczenie gąbek oraz odpowiednią wentylację. Gąbka ma bezpośredni kontakt z głową, a wiec gra pierwsze skrzypce w kwestii komfortu, dodatkowo wpływają na bezpieczeństwo bo od niej zależy właściwe ułożenie kasku na głowie, zarówno w czasie jazdy jak i podczas upadku! Ważna jest też wentylacja – głowa przecież musi „oddychać”.
- W dopasowaniu kasku pomoże Ci nazwijmy to „mini test”. Wybrany kask załóż na głowę, wyreguluj obwód ale nie zapinaj dolnego paska pod brodą. Następnie klika razy potrząśnij energicznie głową – jeżeli kask nie spadnie lub nie przesunie się to możesz odhaczyć go jako optymalnie dopasowany.
- Weź pod uwagę, że kask nie tylko ma chronić głowę ale również czoło, dlatego trzeba go odpowiednio wypoziomować. Wystarczy tylko przednią krawędź osadzić do 4 cm powyżej brwi.
- Kask musi ściśle przylegać do głowy ale nie może uciskać. W tym przypadku bardzo istotną rolę pełni regulacja obwodu. Podczas jej ustawiania mniej na uwadze, że w czasie jazdy z racji krążenia krwi obwód głowy nieco wzrasta.
- Nie zapomnij o regulacja pasków bocznych. Niedopuszczalne jest by pasek luźno sobie zwisał. W takim wypadku równie dobrze możesz go w ogóle nie zakładać bo w chwili upadku przesunie się i nie spełni swojego zadania. Prawidłowo ustawiony pasek ma delikatnie przylegać do szyi i pozwolić rowerzyście swobodnie oddychać
- Certyfikaty. Obowiązkowo sprawdź czy wybrany przez Ciebie kask je posiada. Podstawowym jest europejska norma CE. Jednak najlepiej szukać na oznaczenia EN1078, gdyż zapewnia on o wysokiej normie bezpieczeństwa oraz odporności na zniszczenia.
- Cena. To z pewnością najbardziej dyskusyjna kwestia – bo czy cena idzie w parze z jakością? Chyba równie często tak i równie często nie. Kask można kupić zarówno poniżej stówy i jak dużo powyżej stówy. Czym będą się różnić? Jeśli wybrany model będzie spełniał wszystkie istotne kryteria to raczej niczym szczególnym.
Kask to inwestycja we własne bezpieczeństwo, im bardziej skupicie się na jego zakupie tym bardziej zaowocuje to w praktyce. Elementów kasku jest wiele, trudno jednoznacznie stwierdzić które są ważne, a które mniej ważne bo kask to jedna całość która musi współgrać pod każdym względem. Część zewnętrzna kasku, tworzywo, odblaski czy daszek ?? Z pewnością natomiast – warto go mieć i użytkować bo nawet najlepszy i najdroższy kask w domu na półce głowy nie ochroni.
Pamiętajcie, że jeżeli podczas jazdy doznaliśmy groźnego wypadku, to obowiązkowo kask trzeba wymienić!