Merida Scultura 6000 została nagrodzona prestiżowym tytułem „Najlepszego lekkiego roweru 2016” przyznanym przez magazyn „Cycling Weekly”. Ukazujący się od 1891 roku brytyjski tygodnik jest jednym z najważniejszych rowerowych i kolarskich czasopism świata. W swoim teście przyznał Sculturze 6000 9 punktów na 10 możliwych.
Obejrzyj video z prezentacją Scultury 6000 jako „Najlepszego lekkiego roweru 2016”:
Poniżej znajduje się przetłumaczona treść artykułu „Cycling Weekly”(nr z 26 listopada 2015 r.), który uzasadnia wybór Scultury 6000 jako „Najlepszego lekkiego roweru 2016”.
„Ultralekka Merida Scultura w wersji 2016, która miała swoją premierę tuż przed Giro d’Italia, zapewniła już zwycięstwo etapowe w wielkim tourze. Poprzednia wersja tego modelu pochodzi z 2012 r., a nowa odsłona roweru wykonuje wielki krok naprzód w kilku kluczowych obszarach. Dlaczego uznaliśmy go za najlepszy lekki rower roku?
Rama
Rama została stworzona z 400 osobnych części karbonu, których złożenie w całość zajęło ok. 14 godzin pracy 30 różnych osób. Haki ramy są również wykonane z karbonu, a jej wersja Team waży 800 g w rozmiarze 56 cm. Efektem współpracy z grupą Lampre-Merida jest agresywniejsza geometria nowej Scultury, z niżej umieszczonym kokpitem i dłuższą górną rurą. Wcześniej zawodowcy używali bardzo długich mostków i wybierali mniejsze rozmiary ramy, żeby uzyskać odpowiednie dopasowanie. Przeprojektowanie ramy zbliżyło ją do Reacto, roweru aero Meridy.
Specyfikacja
Komponenty to w większości Shimano Ultegra, do tego własne hamulce Meridy, korba FSA Gossamer i koła Fulcrum Racing 7. Podstawowe koła spełniają treningowe wymagania, ale z pewnością nie dorównują potencjałowi najwyższej jakości ramy.
Jazda
Wskocz na Sculturę i od razu zapragniesz wziąć ją na wzgórza. Wstań z siodełka, a pogna jak koziorożec alpejski w górę stromych zboczy. Jest jednak równie sprawna, pędząc w dół. Znakomite prowadzenie to zasługa krótszej bazy kół i niżej osadzonego środka ciężkości – suport jest umiejscowiony 5 mm niżej niż w Reacto. Chociaż rower jest wyjątkowo sztywny i lekki, miło nam poinformować, że nie poświęcono przy tym komfortu. Tylny hamulec jest zintegrowany z ramą i umieszczony pod suportem dla zapewnienia większej elastyczności górnych rur tylnego trójkąta. Choć rower wyposażono w 25-mm opony, bez problemu zmieści także 28-mm ogumienie. Krótko mówiąc, możesz komfortowo jeździć na tym rowerze przez cały dzień.
Wartość
W całym zestawie chodzi o ramę. Jeśli miałbyś kupić Specialized S-Works Tarmac, sama rama z widelcem będzie kosztować 2 900 funtów. Na dodatek rama Scultury jest znacznie lżejsza i w tej cenie [2300 funtów w Wielkiej Brytanii, 11 990 zł w Polsce – red.] trudno znaleźć kompletny rower z tak dobrą ramą. Wymiana hamulców i kół zmieni Sculturę w prawdziwy superrower.
Ocena
Rama – 10, specyfikacja – 8, jazda – 9, wartość – 10
Ocena całkowita – 9”.
Źródło zdjęć: Merida Polska, cyclingweekly.co.uk, BettiniPhoto