Dawno, dawno temu, kolarstwo wspierały jedynie wiodące sklepy rowerowe i producenci popularnych jednośladów. Dzisiaj taka zasada obowiązuje jedynie w kolarstwie górskim. A co z szosowym? Tu wszystko zależy od sponsora!
Zaczęło się po 1945 roku
Kiedy wichry II Wojny Światowej opadły, starano się za wszelką cenę powrócić do pierwotnej normalności. Bardzo szybko więc wznowiły swoją działalność kluby rowerowe zrzeszające najlepszych kolarzy z całej Europy. Zauważono również coś, co świetnie prosperuje po dzisiejszy dzień – logo i nazwa firmy na koszulce topowego kolarza to reklama na cały świat. I to za relatywnie małe pieniądze.
Marketingowa żyła złota
Wyścigi Tour de France czy Tour de Pologne relacjonowane były na całym świecie. Codzienne transmisje z wyścigów, do tego mnóstwo informacji prasowych, zdjęć i wzmianek na portalach społecznościowych. Nazwa drużyny kolarskiej sugeruje również markę sponsora. Każdy z nas zna Lotto, CCC czy chociażby McLaren, prawda?
Biorąc pod uwagę zasięg, z jakim działa reklama powiązana z kolarzami, firmy bardzo chętnie wiążą się kontraktami sponsorskimi z największymi gwiazdami albo całymi drużynami, które z powodzeniem jeżdżą po szosie. Niezwykle rzadko zdarza się, aby umowa sponsorska została zerwana. Takie rzeczy jednak się zdarzają.
Gdy drużyna zmienia sponsora
Zmienia się również jej brand i nazwa. Często również kolarze przejmują pewne elementy z filozofii firmy, aby jeszcze mocniej się z nią związać. Nie mówi się o tym głośno, ale w momencie zmiany kraju sponsora, może się również skład poszczególnych drużyn. Pokazuje to więc, jak ogromną siłę prze bicia ma dobry sponsor na drużynę kolarską.
Największe zespoły i ich sponsorzy
Czasem to producent wyposażenia łazienkowego, w innym przypadku, obuwie. Bywa, że sponsorem jest firma finansowa lub podłogi laminowane. Oto największe z nich:
- CCC Team – to polski zespół z charakterystycznym, pomarańczowym kolorem koszulek. CCC to firma obuwnicza, która ma swoje sklepy w ponad 29 krajach.
- Bora Hansgrohe – Bora to producent nowoczesnych mebli kuchennych. Z kolei Hansgrohe zajmuje się wyposażeniem łazienek. Nic dziwnego, że Peter Sagan i Rafał Majka jest częstym gościem w programach związanych z kuchniami.
- Deceunnick – Quick Step – Deceunnick to producent okien PCV oraz podłóg laminowanych. Zespół kolarski należy do czeskiego miliardera Zdeneka Bakali.